Hiilineutraali tulevaisuus vaatii vahvan sähköverkon
19.11.2021
Ilmastonmuutoksen hillitseminen lisää sähkönkäyttöä kaikkialla ympärillämme. Tämä vaatii paljon sähkönjakelulta, jossa toimitaan eturintamassa siirryttäessä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Samalla energiatehokkuus paranee huomattavasti esimerkiksi liikennekäytössä.
Sähkönsiirto autoilijoiden ulottuville on peruskysymys liikenteen sähköistyessä. Suomessa verkkopalveluyhtiöiden investoinnit ovat pitäneet jakeluinfran kunnon hyvänä, joka takaa toimivan sähkönjakelun maan kaikkiin osiin, autoilijoiden ja muiden käyttäjien ulottuville.
EU:ssa valmisteltavassa direktiivissä tavoitellaan tiheää latausverkostoa sähköautoille, jossa latausasemia rakennettaisiin jopa 60 kilometrin välein. Suomessa latausverkosto tiivistyy ja pisteet lisääntyvät vauhdilla jo nyt ja kehitys jatkuu autokannan sähköistymisen tahdissa.
Latauspisteiden rakentamisen pohjana on toimiva sähköverkko, josta latausoperaattorit saavat tarvitsemansa määrän sähköä ilman isoja ja aikaa vieviä invertointeja sähköverkkoon. Sähköautojen latausnopeutta ei rajoita sähköverkko vaan autojen akkujen varauskyky, joka vaihtelee esimerkiksi akun lämpötilan mukaan.
Raskasliikenne tarvitsee lataustehoa
Valmisteltavassa EU-direktiivissä henkilöautojen pikalataustehoksi on kaavailtu 100–150 kilowattia. Uusimmat autot pystyvät ottamaan optimiolosuhteissa jopa suurempaa tehoa, mutta kaavaillulla tehovälillä saadaan matkanpäällä jo nopeasti lisäkilometrejä autoon. Raskaskalusto tarvitsee tuekseen tehokkaampia latausasemia ja ne saattavat vaatia sähköverkon vahvistamista joissain pisteissä.
Verkkopalveluyhtiöt ovat varautuneet palvelemaan latausinfraan investoivia toimijoita ja ne tuntevat myös oman verkkonsa kapasiteetin. Latausinfran rakentamisen pohjaksi on saatavilla ajankohtainen tieto sijoitusten tueksi. Verkkopalveluyhtiöiden on tärkeää saada ennakkotietoja suurempien latauspisteiden kohdesuunnitelmista jo aivan alkuvaiheessa. Selvillä suunnitelmilla säästytään virheinvestoinneilta ja sähkönsiirtokapasiteettia on tarjolla riittävästi kaikkien käyttöön.
Jatkossa sähköautojen lataukseen rakennetaan myös laajempia latausasemia, joissa on useampia latauslaitteita. Tällaisia on nykyisin esimerkiksi jo Norjassa. Latausratkaisut kehittyvät sähköautoautokannan kasvaessa.
Latausverkosto kasvaa markkinaehtoisesti
Latausverkoston laajeneminen perustuu markkinaehtoisuuteen, jossa infraan invertoivat yritykset sijoittavat pisteet kohteisiin, joissa yritykset uskovat niille olevan käyttöä. Ratkaistavaksi jää vielä hiljaisempien kohteiden latausratkaisut, sekä latausratkaisut kaupungeissa niille autoilijoille, joilla ei ole mahdollisuutta latauspisteeseen omalla pihalla tai taloyhtiön parkkialueella.
Fossiilisista polttoaineista luopuminen parantaa energiatehokkuutta. Fossiilisten polttoaineiden liikennekäyttö oli viime vuonna noin 40 terawattituntia. Polttomoottorin hyötysuhde on vain noin 20 prosenttia, kun sähköenergia pystytään muuttamaan liikkeeksi noin 80 prosentin hyötysuhteella. Viimevuotinen tieliikenne-energia olisi sähköksi muutettuna vain alle 14 terawattituntia, vain noin kolmannes fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.
Kaikki sähköistettävissä oleva liikenne kannattaa sähköistää, kuten henkilöautoliikenne, paikallisjakelu ja paikallisbussit, mutta vedystä saattaa nousta ratkaisu joihinkin liikenteen osiin ja ainakin teollisuuteen.
Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Myös raskas liikenne sähköistyy
Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...
Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!
Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...