Sähkö riittää sähköautojen lisääntyessäkin
12.02.2024
Kävimme asiantuntijan kanssa läpi sähköautojen vaikutuksia maamme sähköhuollolle ja päästöille. Saimme vastaukset monia askarruttaviin kysymyksiin. Sähköautojen lisääntyminen ei lisää maamme sähköntuotannon päästöjä tai tuo uhkaa sähkön riittävyydelle.
Samalla lailla kuin kaikki muutkin uudet asiat, myös sähköautot puhuttavat. Kun ensimmäiset matkapuhelimet tulivat markkinoille, suurin osa ihmisistä oli varmoja, etteivät ainakaan he niitä käytä. Nyt matkapuhelin on kuitenkin lähes jokaisen käytössä.
Nyt sähköautoista käydään vähän samanlaista keskustelua, mutta niiden määrä ja käyttö kuitenkin lisääntyvät koko ajan. Vuonna 2023 sähköautokanta kasvoi ennätyksellisesti 69 940 sähköautolla ja päätyi 218 868 kappaleeseen, joka on jo 7,9 prosenttia henkilöautokannasta. Sähköautokannan kasvusta täyssähköautojen osuus oli 56 prosenttia eli 38 873 kappaletta.
Sähkö suosituin uusien autojen käyttövoima
Kuluttajien valintojen perusteella täyssähköauto nousi loppuvuodesta 2023 uusien henkilöautojen rekisteröinneissä kaikkein suosituimmaksi käyttövoimaksi. Myös ammattiliikenteestä alkaa tulla positiivisia signaaleja sähköistymisestä tarjonnan lisääntyessä. Täyssähköisiä pakettiautoja myytiin viime vuonna 1625 kappaletta ja kuorma-autoja 40 kappaletta. Kaupunkiliikenteessä sähköbussit ovat jo valtavirtaa.
Sähköistyminen on myös raskaammassa liikenteessä ja logistiikkaketjuissa lähivuosien tehokkain keino vähentää päästöjä, lisätä energiatehokkuutta ja siirtyä pois fossiilisista polttoaineista.
Sähköautojen latausasemien määrä on pysynyt hyvin kehityksen mukana. Sähköautojen julkisia latausasemia on Suomessa enemmän kuin väheneviä polttoaineiden jakeluasemia. Suurtehoisten latausasemien määrän lisääntyminen jatkuu hyvällä vauhdilla edelleen ja myös asemakohtaisten latauspisteiden määrä lisääntyy samaan aikaan.
Suuri osa sähköautojen latauksista tehdään lisäksi kotipihalla, hotellien ja työpaikkojen latauslaitteissa ja suuri osa sähköautoilijoista liikkuu pääosin kotipihalla öisin ladatuilla sähköautoilla. Sähköautot parantavat myös maan kauppatasetta, kun fossiilisia polttoaineita tarvitaan entistä vähemmän.
Sähkö nousi viime vuoden lopulla jo uusien autojen suosituimmaksi käyttövoimaksi. Vaikka sähköautot lisääntyvät, se ei vaikuta sähkön riittävyyteen tai sähkön tuotannon päästöihin.
Sähköä riittää sähköautoille ja muihin tarpeisiin
Suomi on jo nyt energiaomavarainen. Sähköä tuotetaan vuodessa yhtä paljon kuin sitä käytetään. Edelleen on tilanteita, jolloin sähköä tarvitaan enemmän kuin sitä pystytään tuottamaan, mutta pohjoismaiset sähkömarkkinat ja maarajojen yli kulkevat kantaverkkoyhteydet huolehtivat sähkön riittävyydestä tällaisissa tilanteissa. Vastaavasti Suomessa tuotettua sähköä siirtyy kantaverkkoyhteyksien kautta naapurimaihin, kun tuotantoa on omaa tarvetta enemmän.
Sähköautojen lisääntyminen ei vaikuta Suomen sähkön riittävyyteen enempää kuin muu kotitalouksien sähkönkäyttö. Ladattavien sähköautojen määrän ennustetaan kasvavan ainakin 700 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei tule aiheuttamaan ongelmia sähkön eikä sähkönsiirtokapasiteetin riittävyydessä. Suomen sähköverkko on jo rakennettu kestämään muun muassa sähkökiukaiden käytön ja sähkölämmityksen.
– Suuri osa sähköautoista ladataan jo nyt yöaikaan kotona ja tätä voidaan edelleen edistää. Myös paukkupakkasilla kapasiteettia on öisin vapaana ja pörssisähkö on myös silloin keskihintaa edullisempaa. 700 000 ladattavaa autoa ei tarkoita kuin vajaan kolmen terawattitunnin eli noin kolmen prosentin lisäystä sähkönkulutukseen, laskee sähköautoilun ja sähkön siirtopalveluiden asiantuntija Tukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä.
Kokonaisuudessa on kyse siitä, mihin vuorokauden aikaan autoja ladataan. Nykyaikainen tekniikka tulee tässäkin avuksi, kun sovellusten ja muiden palveluiden avulla voidaan latausta ohjata niin, että auto lataantuu aikoina, jolloin sähkö on edullisimmillaan eli sitä on eniten tarjolla.
– On selvää, että aina ei latausajankohta jousta yksityishenkilöiden autoissa eikä ammattiliikenteessä. Toisaalta ensimmäisen ammattiliikenteen latauskentän yhteyteen on jo rakennettu akkuvarasto, jolla voidaan tämän kentän lataustehoa hallita. Tällaiset ratkaisut tulevat varmasti yleistymään keskellä päivää tapahtuvissa lataustarpeissa, kertoo Heikkilä.
Sähköautot eivät lisää sähköntuotannon päästöjä
Suomalainen sähköntuotanto on jo nyt lähes ilmastoneutraalia ja energiateollisuus on vahvasti sitoutunut loppujenkin päästöjen leikkaamiseen. Kun lisäksi valtaosa autojen latauksista tehdään aikoina, jolloin sähköä on runsaasti ja edullisesti tarjolla, sähköautot päinvastoin tasaavat sähkönkäyttöä ja edistävät sähköjärjestelmän tasapainoa.
– Usein kuulee vanhentuneita väitteitä hiilivoimaloiden käynnistämisistä sähkön kulutushuippuja varten. Käytännössä tämä ei pidä paikkaansa kuin todella vaikeissa tilanteissa, ja vuositasolla kivihiilen osuus sähköntuotannossa oli viime vuonna enää alle 3 prosenttia. Lisäksi Suomessa on jo päätökset olemassa, että meillä ei tämän vuosikymmenen lopussa tuoteta energiaa kivihiilellä.
– Pohjoismaissa ei sähkön päästöjä tarvitse paljoa miettiä. Kuluttaja voi keskittyä autoilun kustannusten pudottamiseen lataamalla mahdollisimman halpoina aikoina. Katsottaessa pörssisähkön keskimääräisiä yöhintoja muutamalta viime vuodelta on edulliseen aikaan kotona autonsa ladannut päässyt helposti energiakuluissa alle viidesosaan verrattuna polttomoottoriautoon, laskee Heikkilä autoilun energiakustannuksia.
Edes sähköautojen lataaminen samanaikaisesti ei tuota ongelmia. Tätä voidaan verrata maamme noin miljoonaan noin kuuden kilowatin tehoiseen sähkökiukaaseen. Vaikka suuri osa kiukaista kytketään samoihin aikoihin päälle, siitä ei ole aiheutunut ongelmaa. Miten sitten sähköautot toisivat ongelman? Nykyaikaisia, isoakkuisia sähköautoja ei moni edes lataa päivittäin, koska yhdellä latauksella voi ajaa viikonkin. Tämäkin lisää mahdollisuuksia ladata auto juuri silloin, kun sähkö on edullisimmillaan ja päästötöntä.
Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa