Sähköautot rekisteröintitilastojen kärjessä

Sähköautot rekisteröintitilastojen kärjessä

22.11.2023

Sähköhenkilöautojen myynti on ollut Suomessa reilulla kasvu-uralla jo pitkään. Tämän vuoden kolmannella kvartaalilla uusia täyssähköautoja ensirekisteröitiin 7 516 kappaletta ja niiden osuus oli ensirekisteröinneistä lähes 35 prosenttia.

Uusien sähköhenkilöautojen rekisteröinti näytti vuoden kolmannella kvartaalilla 92 prosentin nousua vuodentakaiseen. Samaan aikaan muiden henkilöautojen ensirekisteröinnit näyttivät kahdeksan prosentin laskua.

Uusien sähköautojen 7 516 rekisteröintiä nosti niiden osuuden 34,6 prosenttiin kvartaalin aikana rekisteröidyistä uusista autoista. Tämän lisäksi rekisteröitiin samaan aikaan 3 151 käytettynä maahantuotua sähköautoa. 

Vuoden kolmannen kvartaalin aikana Suomen tieliikenteeseen tuli 10 667 sähköautoa. Kiinnostus sähköautoihin on edelleen hyvällä tasolla.

 

Suomen teillä yli 75 000 sähköautoa

Kolmannen kvartaalin lopussa eli syyskuun lopussa oli Suomessa jo 74 531 sähköhenkilöautoa, nyt olemme jo pitkälti yli 75 000 sähköauton kokonaismäärässä. Sähköautojen osuus henkilöautokannasta oli kvartaalin lopussa noussut 2,63 prosenttiin. Prosenteissa ollaan vielä alhaisella tasolla, mutta muutos viime vuoden 1,39 prosenttiin on merkittävä.

Sähköautot ovat maamme autokannassa luonnollisesti keskimääräistä autokantaa nuorempia. Myynnin odotetaan kasvavan edelleen markkinoille tulleiden uusien mallien ja merkkien myötä. Tarjolla alkaa olla jo kaikkiin käyttötarpeisiin sopivia malleja ja valikoima laajenee edelleen. 2023 vuosimallin henkilöautoista oli yli 34 prosenttia täyssähköautoja.

 

Sähköautojen osuus autokannasta kasvaa

Henkilöautojen keski-ikä oli meillä viime vuoden lopussa 12,9 vuotta, kun samaan aikaan rekisteristä lopullisesti poistettujen autojen ikä on noussut 22,2 vuoteen. Romutettavaksi tulevat autot ovat polttomoottoriautoja, mikä osaltaan kiihdyttää sähköautojen osuuden kasvua koko henkilöautokannasta.

Eniten sähköautoja löytyy Uudeltamaalta, Varsinais-Suomesta, Pirkanmaalta, Pohjois-Pohjanmaalta, Kanta-Hämeestä sekä Päijät-Hämeestä. Uudellamaalla sähköautoja oli 2,1 sataa asukasta kohden, Varsinais-Suomessa 1,4, Pirkanmaalla 1,3. Pohjois-Pohjanmaalla, Päijät-Hämeessä sekä Kanta-Hämeessä sähköautoja oli yksi sataa asukasta kohden.

 

 

Autoista ladattavia jo yli puolet

Vaikka pääpaino ladattavien autojen myynnissä on jo siirtynyt täyssähköautoihin, on uusista henkilöautoista jo lähes 60 prosenttia ladattavia. Kotimaisella sähköllä liikkuvat kulkuneuvot ovat ohittamassa tuontipolttoaineita käyttävät automallit.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus on kasvanut vuoden 2019 vajaasta kymmenestä prosentista lähes kuuteenkymmeneen prosenttiin ensirekisteröinneistä. Sähkö on edullinen ja puhdas liikenteen käyttövoima. Sähköauto on käytössä taloudellinen vaihtoehto ja samalla kun Suomi on sähkön osalta jo lähes omavarainen, suomalainen sähköntuotanto on jo lähes päästötöntä.

 

Sähköauton lataaminen luultuakin edullisempaa

– Sähköautojen lataaminen on luultuakin edullisempaa, jos käyttää pörssisähköä ja ajoittaa lataamisen halvan sähkön tunteihin, toteaa Energiateollisuus ry:n sähköverkko- ja sähköautoasiantuntija Tuukka Heikkilä

– Sähköautot tarjoavat samalla tärkeää tasapainoa koko sähköjärjestelmään kuluttaessaan sähköä silloin kun muu kulutus on alhaalla. Siitä hyötyvät autoilijoiden lisäksi myös kaikki muut sähkönkäyttäjät, jatkaa Heikkilä.

 

Riippuvuus fossiilisista polttoaineista laskee

Ladattavien autojen yleistyminen vähentää riippuvuutta fossiilisista tuontipolttoaineista ja samalla on osaltaan irrottamassa länttä venäläisestä öljystä. Suomessa riippuvuus on jo katkaistu. Kansainvälinen energiajärjestö IEA nimesi tuoreessa raportissaan sähköautot toiseksi keskeiseksi keinoksi yltää Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin aurinkopaneelien ohella.

– Kotimainen päästötön sähkö on monella tavalla hyvä liikenteen käyttövoima. Sähkö nostaa liikkumisen energiatehokkuuden omalle tasolleen ja kotimainen sähkö ei heikennä kauppatasetta, se ei lämmitä ilmastoa ja se ei tue sellaisia maita, joissa ihmisoikeudet ovat heikossa jamassa. Saattaa olla, että vielä tämän vuoden aikana tulee kuukausi, jolloin yli puolet ensirekisteröidyistä autoista on täyssähköisiä, miettii Heikkilä.

 

 

Sähköautojen latausasemia enemmän kuin huoltoasemia

Sähköautojen latausasemaverkosto kasvaa koko ajan vauhdilla. Uusia latausasemia avataan edelleen tiheään ja uusimmissa kohteissa saattaa olla jo yli 20 suurteholatauslaitetta samalla kun vanhoja latausasemia laajennetaan.

Sähköautojen latausasemia on jo enemmän kuin huoltoasemia. Polttomoottoriauton voi tankata 2038 pisteessä ympäri Suomen, kun sähköauton voi jo nyt ladata 2368 latausasemalla. Sähköautoilijat ry:n tilastoihin perustuvat luvut julkisti ensimmäisenä Tekniikan Maailma.

Huoltoasemien määrä on ollut pienessä laskussa jo vuodesta 2010 lähtien ja sähköautojen latausasemista vain pieni osa on huoltoasemien yhteydessä. Sähköautojen latausasemat keskittyvät muiden palvelujen yhteyteen ja tästä voi ennustaa bensiiniä ja dieseliä tarjoavien asemien vähenemisen jatkuvan.

Lisäksi valtaosa sähköautojen latauksista tehdään kotona tai työpaikalla, joten latausasemien vähyys ei ole este sähköauton hankinnalle.

 

Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa

 


Kommentit