Osa sähköisistä kulkuvälineistä vakuutettava
23.05.2024
Liikennevakuutuslain muutos tuo kesäkuun alussa tuhansia sähköisiä liikkumisvälineitä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Jokaisen on itse tarkastettava, onko oma kulkupeli jatkossa vakuutettava. Valtaosa sähköpyöristä kuitenkin säilyy vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolella.
Liikennevakuutus on hankittava moottorilla kulkevalle laitteelle, joka painaa yli 25 kiloa tai kulkee yli 25 kilometriä tunnissa. Jos laite ei ole vakuutettu, se on käyttökiellossa. Valtaosaa sähköpyöristä vakuutuspakko ei koske, vaikka ne painaisivat yli 25 kiloa.
Sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois ajonopeuden saavutettua 25 km/h on rajattu vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle, kun niiden moottorin suurin teho on 250 W.
Suurin osa kuluttajien käytössä olevista sähköpyöristä täyttää vakuuttamattomuudelle asetetut vaatimukset.
Jos pyörä kuuluu vakuutuspakon piiriin, käyttäjä yleensä tietää pyöränsä ominaisuudet. Pyörä on jo alun perin hankittu erityispyöränä erikoistarpeeseen tai nopeampaan etenemiseen. Peruspyörinä myydyt polkupyörät jäävät vakuuttamispakon ulkopuolelle.
Jos olet epävarma, tiedustele asiaa liikkeestä, josta olet pyöräsi hankkinut. Myös kaikki polkupyörät, joissa ei ole moottoria, ovat vakuutuspakon ulkopuolella.
Käyttäjä on vastuussa
Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä. Jatkossa vakuutus on hankittava muun muassa vanhusten liikkumista helpottaville senioriskoottereille sekä esimerkiksi ruokalähettien suosiossa oleville sähköskoottereille.
Laitetta käyttävä on vastuussa kulkuvälineen vakuuttamisesta.
– Kuluttajan vastuulla on selvittää omien laitteidensa vakuutustarve. Kuluttajat ovat itse vastuussa, ettei vakuuttamattomalla kulkupelillä lähdetä ajelemaan, muistuttaa Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen.
Rekisteröimättömien laitteiden osalta vakuutus tarvitaan, kun sillä lähdetään liikkeelle. Lain mukaan vakuutus tarvitaan, kun laitteella ajetaan liikenteessä, maastossa tai vaikka vain omalla pihalla. Ilman vakuutusta laite on käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa missään.
Vakuutuksen laiminlyönti on riski
Vakuuttamattomalla kulkupelillä ajaminen on yksiselitteisesti kielletty. Vakuutuksen laiminlyönti on iso riski, sillä kolaritapauksissa vakuuttamisen laiminlyönyt vahingonaiheuttaja jää kokonaan ilman korvauksia.
Etenkin vakavissa vammautumisissa liikennevakuutuksesta maksetut korvaussummat ansionmenetyksestä voivat nousta vuosien saatossa satoihin tuhansiin euroihin. Lisäksi laiminlyönnistä joutuu maksamaan vakuuttamattomuusmaksun.
– Mitä hankalampi maasto, sitä todennäköisempi on haaveri. Vahinko ei tule kello kaulassa. Liikennevakuutuksella turvataan korvausten maksaminen myös silloin, kun vahinko tapahtuu jossain muualla kuin tieliikenteessä, selventää Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu.
Vaikutus vapaaehtoisiin vakuutuksiin
Liikennevakuutuslain muutoksilla saattaa olla vaikutusta myös vapaaehtoisten vakuutusten vakuutusturvaan. Turvan laajuus ja kattavuus kannattaa selvittää omasta vakuutusyhtiöstä.
– Lainmuutos saattaa tuoda muutoksia myös muihin vakuutuksiin, kun vahingot tapahtuvat vakuutusvelvollisuuden alaisella kulkuvälineellä. Esimerkiksi kotivakuutus ei välttämättä korvaa enää mitään ajoneuvolle aiheutuvia vahinkoja, samoin tapaturmavakuutuksen tarjoama suoja saattaa kaventua tai poistua kokonaan. Kannattaa selvittää oman vakuutusyhtiön kanssa, onko vahinkojen varalle syytä hankkia jokin muu vakuutus, kehottaa Jumppanen.
Kattava turva liikennevakuutuksella
Liikennevakuutuksella saa itselleen kattavan turvan kohtuulliseen hintaan, ja vakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska vakuutuksen sisältö on määritelty laissa, liikennevakuutus on samanlainen kaikissa vakuutusyhtiöissä. Suomalaisessa liikennevakuutuksessa on kansainvälisesti verrattuna laajempi korvauspiiri kuin monissa muissa maissa, joissa lakisääteinen liikennevakuutus ei kata kuljettajan omia vahinkoja.
Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat.
Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#energiatehokkuus #energiavinkki #kotona #lämpö
Varmista talotekniikan säädöt
Lämpimästä syksystä huolimatta ovat talvi ja pakkaskelit pian täällä. Kodin lämmitys vie ison osan käyttämästämme energiasta ja on merkittävä kuluerä jokaiselle. Nyt viimeistään on aika tarkastaa kodin, taloyhtiön ja toimitilojen taloteknis...
Energiajärjestelmässä merkittävä käänne
Vahvistettujen tilastojen mukaan viime vuosi merkitsi käännettä sähkön ja lämmöntuotannon suhteessa. Sähkön tuottaminen lämmöntuotannon yhteydessä (CHP) väheni viidenneksellä. Samalla polttoon perustumaton lämmöntuotanto, jossa hyödynnetään...
#energiatehokkuus #energiavinkki #kotona
Asumisen energiankäytöstä löytyy säästökohteita
Asuminen vie energiaa. Kotitalouden hiilijalanjäljestä noin kolmannes tulee asumisen energiakulutuksesta. Energiansäästöllä vähennät asumisen ympäristövaikutuksia ja säästät. Samalla kannattaa panostaa myös uusien energiamuotojen hyödyntämi...