Olisinko hyvä ”jouston lähde”?
28.05.2024
Sähköyhtiön asiakas ei ole enää samanlainen kuin hän oli ennen. Nykyaikainen asiakas on energiajärjestelmän näkökulmasta tärkeä ”jouston lähde”. Ennen sähkö vain virtasi voimalaitokselta asiakkaalle, asiakas käytti saamansa sähkön ja maksoi sähköyhtiön lähettämän laskun joskus myöhemmin.
Nyt kaikki on toisin. Sähköyhtiön sähköä käyttävä asiakas voi halutessaan olla myös sähköntuottaja, sähkön varastoija ja sähkönmyyjä. Tämä on sitä ”jouston lähteenä” olemista. Asiakas voi vaikuttaa omaan sähkönkäyttöönsä, mutta samalla hän vaikuttaa koko sähköjärjestelmän toimintaan.
Jos kotitalon katolle asennetaan aurinkopaneeli, voidaan sen tuottama sähkö käyttää itse. Kun näin tehdään, tarvitaan sähköyhtiön verkosta entistä vähemmän sähköä. Sähköverkot kuormittuvat vähemmän ja tuulivoimalaitosten tuotantovaihteluiden vaikutukset ovat pienempiä.
Aurinkopaneeleilla tuotettu sähkö voidaan myydä sähköyhtiön verkkoon, jos sille ei ole omaa käyttöä tai jos siitä saa sopivan korvauksen. Silloin kotitalous on sähköntuottaja ja sähkönmyyjä. Silloin hän lisää markkinoilla sähkön tarjontaa ja hillitsee hintapaineita. Waude!
Myös pörssisähkösopimuksen valinnut kotitalous voi olla ”jouston lähde”, vaikka hän ei sitä välttämättä tiedosta. Koska pörssisähkön hinta vaihtelee tunneittain, ohjaa järjestelmä käyttämään sähköä silloin, kun se on halpaa ja vähentämään sähkönkäyttöä kalliiden tuntien aikana. Tämä on taas kerran sitä ”jouston lähteenä” oloa. Tällaista joustavaa toimintaa varten tarvitaan kuitenkin automaatiojärjestelmä, joka osaa ohjata kodin sähkönkäyttöä sähköpörssissä tapahtuvien hintamuutosten perusteella.
Viime vuonna jo kolmannes suomalaisista kotitalouksista oli ”jouston lähteitä” – eli ne ostivat sähkönsä pörssisähkösopimuksilla. Määrä on kasvanut lyhyessä ajassa huimasti. Pörssisähkösopimus suurine hintavaihteluineen ei enää pelota, vaan moni osaa ottaa sopimustyypistä täyden hyödyn irti. Tarvittaessa pörssisähkösopimuksen kylkeen voi hankkia erilaisia suojauksia, jos hintapiikit kaikesta huolimatta huolestuttavat.
Kuulostaako hankalalta? Palkintona voi olla edullisempia kilowattitunteja ja vähemmän sähkönkulutusta. Asiakkaat eivät kuitenkaan voi heittäytyä joustaviksi, jos joustavaa toimintaa tukevia palveluita tai tekniikka ei ole tarjolla. Tässä on sähkönmyyjille keino erottua muista.
Tulevaisuudessa sähköyhtiön tarjoama palveluratkaisu voi olla jopa sähkön hintaa tärkeämpi asia. Parhaimmillaan kotitalouden ja sähköyhtiön asiakassuhteista muodostuu nykyistä tiiviimpiä ja monipuolisempia, jolloin kaikki hyötyvät.
Petri Sallinen
kirjoittaja on Energiauutisten toimituspäällikkö
Kuva: Scanstockphoto