Datahub – nopeaa ja parempaa palvelua
31.03.2022
Sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä datahub on ollut alan yritysten käytössä helmikuusta. Nyt myös jokaista sähkönkäyttäjää palveleva asiakasportaali on avoinna. Järjestelmä tuo nopeutta ja täsmällisyyttä sähkökauppaan ja pohjan uusille palveluille.
Kun sähkön loppuasiakas vaihtaa sähkönmyyjää, siirtyy kaikki tieto sähkönmyyjän ja jakeluverkkoyhtiön välillä nopeasti ja turvallisesti datahubin kautta. Tämä on kuitenkin vain osa datahubin mahdollisuuksista. Nyt myös kuluttaja voi tarkastaa järjestelmästä omien sähkönkäyttöpaikkojensa ja sähkön ostamista koskevien sopimuksiensa tiedot.
– Datahub takaa sähkönkäyttäjille nopean ja entistä täsmällisemmän palvelun sähkön myyjää vaihdettaessa. Uutta sopimusta koskeva tiedonvaihto pystytään saattamaan loppuun saman tien. Ostajalla ja myyjällä on heti tarkka tieto käytössä sekä sähkönkäyttöpaikasta että sähkösopimuksesta, kiteyttää johtava asiantuntija Riina Heinimäki Energiateollisuus ry:stä.
Jokainen sähkönkäyttäjä tai sähköverkkoon liitetyn kohteen omistava löytää järjestelmästä, omat ajantasaiset tietonsa niin käyttöpaikasta kuin sopimuksista. Jos henkilöllä on monta käyttöpaikkaa tai myyntisopimusta, löytyvät ne kaikki samasta paikasta samalla kertaa. Kuluttajan ei enää tarvitse muistella esimerkiksi eri käyttöpaikkojen sähkösopimusten päättymisaikoja, vaan hän voi tarkastaa ne datahubista.
Uudelle vuosikymmenelle
Datahub on käytännössä tuonut käyttöpaikkoihin ja sähkön myyntiin liittyvät tiedot uudelle vuosikymmenelle, yhteen alustaan. Aikaisemmin tieto oli hajallaan alalla toimivien yhtiöiden omissa järjestelmissä ja esimerkiksi sähkönmyyjää vaihdettaessa myyjän piti pyytää tietoja käyttöönsä toiselta yhtiöltä.
– Sähkön myyjää vaihdettaessa voidaan vaihtoon liittyvä tiedonvaihto hoitaa loppuun saman tien, kun uusi sopimuskumppani saa tarkastettua onko kuluttajan vanha sopimus irtisanottavissa vai onko se esimerkiksi määräaikainen, jolloin vaihtaminen on mahdollista vasta määräajan umpeuduttua. Nyt järjestelmään yhteydessä oleva myyjä voi parhaimmillaan jo asiakaskontaktin aikana saada tiedon, voiko sopimus alkaa asiakkaan haluamana aikana. Enää ei tarvitse odotella sanomaliikenneprosessin läpimenoa, selventää Heinimäki.
Voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaikoihin järjestelmällä ei ole vaikutusta eikä kuluttajaa suojaaviin peruutusaikoihin. Etä- ja kotimyynnissä on jatkossakin 14 vuorokauden peruutusoikeus. Peruutusoikeus koskee etämyyntiä, kuten puhelinmyyntiä. Kasvokkain yhtiön toimistolla tehtäviä kirjallisia sopimuksia se ei koske.
Myyjän vaihto on mahdollista sopia nopeimmillaan 14 vuorokauden päähän, mutta tieto vaihdon onnistumisesta saadaan heti kun myyjä kirjaa uuden sopimuksen datahubiin.
Datahubista jokainen näkee omat esimerkiksi omat käyttöpaikkansa, sähkösopimuksensa, käyttöpaikkakohtaisen energiaraporttinsa ja jatkossa kertyvän tapahtumahistorian.
Kehitys jatkuu edelleen
Datahubin ja markkinoiden kehitys jatkuu. Tulevaisuudessa järjestelmässä olevaa tietoa voidaan jalostaa tai käsitellä parempien palveluiden kehittämiseksi. Älykkäät, etäluettavat sähkömittarit keräävät päivittäin paljon tietoa jokaisesta käyttökohteesta. Esimerkiksi tämän tiedon pohjalle voidaan kehittää kuluttajaa hyödyntäviä palveluita.
Jos palvelut kuitenkin vaativat asiakkaiden henkilötietojen luovuttamista muulle taholle kuin nykyiselle myyjälle, sovitaan tietojen luovuttamisesta erikseen asiakkaan kanssa. Voimassa olevaa sopimusta hallitseva myyjä, saa ilman valtuutusta katsella omaan sopimukseen liittyviä tietoja.
– Datahubissa näkyvät sähköyhtiöiden järjestelmään toimittamat tiedot. Sieltä voi tarkastaa myös omat sähkön kulutustiedot, mutta yhtiöiden omissa portaaleissa on asiakkaille enemmän ja monipuolisempia toiminnallisuuksia, vaikkapa laskutukseen liittyen, selventää Heinimäki.
– Uuden yhteisen järjestelmän etuna on laadukas ja yhdenmukainen data. Tässä tiedon yhdenmukaistamisessa ja keräämisessä on tehty merkittävä työ. Nyt kuluttaja voi esimerkiksi valtuuttaa sähkönmyyjän hakemaan kaikkien omien käyttöpaikkojensa historiatiedot ja laskemaan niiden perusteella tarjouksen. Tiedoilla voi esimerkiksi myös suunnitella minkälainen aurinkopaneelijärjestelmä on kuluttajalle paras.
Uudenlaista tietoa tarvitaan
Uudet puhtaat sähköntuotantotavat vaativat myös uudenlaista tietoa. Siirryttäessä päästöttömään energiaan, puhutaan myös esimerkiksi sähkönkulutuksen joustoista ja muista palveluista, jotka voivat tuoda etuja niistä kiinnostuneille kuluttajille. Luvassa on esimerkiksi taloyhtiökohtaisia energiayhteisöjä sekä sähkötaseen muuttaminen tunnin sykleistä 15 minuutin sykleihin.
– Tulevaisuudessa toivottavasti nähdään uusia palveluja, joita voivat tuottaa myös muut tahot kuin sähkönjakelijat ja myyjät.
Tämä kaikki parantaa osaltaan jo nyt hyvällä tasolla olevan sähkönjakelun varmuutta. Verkkopalveluyhtiöiden tekemät investoinnit ovat jo nyt nostaneet suomalaisen sähkönjakelun varmuuden uudelle tasolle, kuten maaliskuun viimeisenä viikonloppuna riehuneen Manu-myrskyn aikana näimme.
Kirjautumislinkki datahubiin on osoitteessa www.fingrid.fi/datahub ja järjestelmään kirjaudutaan suomi.fi -tunnistautumisen kautta.
Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kuva: Pekka Hannila
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
Pelaa ja voita
Vastaa sähkövisaan tai täytä sähköinen ristikkomme. Visan vastaukset löydät lukemalla tämän uutispohjan juttuja. Uusi visa ja ristikko ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja on avoinna aina noin kaksi kuukautta ilmestymisen jälkeen.
Sähkömittarit vaihtoon
Tämän kirjoituksen julkaisuhetkellä sähkömittareiden laajamittaiset massavaihdot jakeluverkkoalueemme ovat juuri käynnistyneet. Vaihdettavat uuden sukupolven sähkömittarit parantavat sähköturvallisuutta ja tarjoavat asiakkaillemme mahdollis...
Toimitusjohtajan katsaus: Kohti energiamurrosta
Timo Virikko aloitti Rovakairan toimitusjohtajan tehtävässä viime vuoden joulukuussa, kun toimitusjohtaja Tapio Jalonen siirtyi eläkkeelle. Jo yli kaksi vuosikymmentä energia-alalla toiminut Virikko on tuonut mukanaan vankan kokemuksen yhti...